در حالی که جامعه اغلب تصویر پدر را به عنوان تنها نان آور خانه و مادر را به عنوان تنها مراقب کودکان ترسیم می کند، برای کودک بسیار مهم است که هم پدر و هم مادر در رشد کلی آنها نقش داشته باشند. در حالی که مادران معمولاً کسانی هستند که مسئولیت تربیت کودک را بر عهده میگیرند، زیرا پدری که میخواهد فرزندش به یک بزرگسال متعادل تبدیل شود، نقش بسیار مهمی دارد.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم

اهمیت پدر در زندگی کودک

کودکانی که با پدران درگیر هستند، احتمالاً اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نظر عاطفی امن تر هستند و پیوندهای اجتماعی بهتری ایجاد می کنند. نتایج آموزشی آنها اغلب بهتر از کودکانی است که پدرانشان کمتر درگیر هستند، و همچنین احتمال بیشتری دارد که مهارت های ارتباطی بهتر و عملکرد فکری بهتری داشته باشند. اهمیت پدر در رشد کودک غیرقابل انکار است، زیرا کودکان می توانند یاد بگیرند که رفتار خود را در طول فعالیت های بازیگوشی و تحریک کننده ای که پدر انجام می دهد، بهتر تنظیم کنند.

نقش پدر در رشد کودک چیست؟

در اینجا به دلایل اصلی اهمیت نقش پدر در رشد کودک می پردازیم:

1. محافظ

یک پدر درگیر به فرزندش احساس امنیت می دهد، چه جسمی، عاطفی، ذهنی یا معنوی. وقتی کودک بداند که پدرش بدون توجه به شرایط، در کنار او خواهد بود، این حس اعتماد، امنیت و ثباتی را در او ایجاد می کند که هرگز قابل جایگزینی نیست.

2. مربی

پدر به عنوان سرپرست خانواده باید اصول و ارزش های اساسی را به فرزندان خود بیاموزد تا آنها در زندگی خود از آنها پیروی کنند. وظیفه پدر این است که به فرزندان خود در زندگی در جامعه دستورات رفتاری و نحوه مواجهه با دنیا را آموزش دهد و باید به آنها نظم و انضباط، خوش اخلاق و محترمانه بیاموزد. وقتی پدر نقش خود را به خوبی ایفا می کند، کودک انگیزه بیشتری برای ادامه کار روی خودش پیدا می کند.

3. الگوی نقش

والدین همیشه توسط فرزندان خود تحت نظر هستند و مراقب رفتار شما و رفتار شما با دیگران هستند. پدر الگوی مهمی برای فرزندانش است زیرا آنها از الگوی او یاد خواهند گرفت که یک مرد چگونه باید باشد. پسران او رفتار او را تقلید میکنند و به مردانی با ویژگیهای مشابه پدرانشان تبدیل میشوند، و دختران نیز از پدران خود به عنوان الگو استفاده میکنند، و اغلب به دنبال همان ویژگیهایی هستند که او در همسر نشان میدهد که وقتی به اندازه کافی بزرگ میشوند به دنبال آن هستند. پدران باید همیشه الگوی رفتاری خوب برای فرزندانشان باشند تا پسرانشان نسبت به اطرافیانش مهربان، محترمانه و محترم شوند. دختران می توانند درک کنند که یک مرد باید نسبت به زنان خود مهربان، ملایم و دلسوز باشد و در عین حال قوی باشد و بتواند از آنها محافظت کند.

4. دوست

ایجاد یک رابطه سالم با فرزندتان زمینه را برای دوست شدن شما دو نفر در بزرگسالی فراهم می کند. اگرچه همیشه مهم است که حد و مرزهایی را تعیین کنید تا فرزندانتان از شما سوء استفاده نکنند، اما داشتن رابطه صمیمانه و دوستانه با فرزندانتان باعث میشود کمتر از مسیر درست خارج شوند و به عادتهای نامطلوب بیفتند. کودکان کمتر افسرده می شوند، و وقتی فرزندانتان در کنار شما راحت هستند راهنمایی کنید.

5. سرگرم کننده

بیشتر اوقات پدرها کسانی هستند که بیشتر درگیر میمون کردن با بچه ها هستند. آنها می توانند در حین بازی با بچه های خود همگام باشند زیرا این امر به بدن آسیب می زند. پدری که درگیر است، از اینکه فرزندانش بر روی پشت خود سوار شوند، بازی صید و سایر فعالیت های بدنی که گاهی اوقات می تواند سخت باشد، لذت می برد. او اغلب می تواند به آنها یاد دهد که در حین بازی مشکلات را حل کنند و در طول بازی استراتژی هایی را شکل دهند. بازی با کودکان به آنها کمک می کند تا انعطاف پذیرتر شوند، تناسب اندام داشته باشند، عضلات خود را بسازند و هماهنگی چشم و دست بهتری ایجاد کنند. نه تنها این، بلکه کودکان نیز یاد خواهند گرفت که چگونه از قوانین پیروی کنند و در طول زمان بازی، ورزش خوبی باشند. همه اینها اغلب به آنها کمک می کند تا با یکدیگر پیوند برقرار کنند.

6. مشاور

یک پدر نه تنها باید یک دوست و سرگرم کننده باشد، بلکه باید بتواند در صورت نیاز به فرزندانش مشاوره دهد. این امر به ویژه برای پسران جوان بسیار مهم است و وقتی دختران در مورد اینکه چرا پسرها به شیوه خاصی رفتار می کنند گیج می شوند، حضور پدرانشان برای توضیح دادن چیزها به آنها کمک می کند تا شخصیت و درک خود را رشد دهند. فرزندان شما باید در مورد مشکلات یا مشکلات خود باز باشند، بنابراین مطمئن شوید که در مورد دوران کودکی خود و درس هایی که در دوران رشد آموخته اید با آنها صحبت کنید. به آنها کمک کنید تا مشکلات خود را با حساسیت و اعتماد به نفس حل کنند، چه مسائل مربوط به مدرسه و چه مسائل شخصی. راه درست برخورد با یک موقعیت دشوار را به آنها بیاموزید و به آنها اجازه دهید بدانند که شما در کنار آنها هستید، حتی اگر تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آنها را در آغوش خود بگیرید. همه اینها به آنها کمک می کند تا نحوه حل مشکلات خود را بیاموزند و نقش بسیار زیادی در رشد عاطفی، ذهنی و روحی آنها ایفا کنند.

7. مربی

مربی زندگی مورد نیاز فرزندان خود باشید و مهارت های مهم زندگی را که زمانی که شروع به پیدا کردن جایگاه خود در جهان می کنند به آنها بیاموزید. به آنها بیاموزید که دوچرخه سواری کنند، چگونه اسباب بازی های شکسته خود را تعمیر کنند، چگونه چیزهایی بسازند و چگونه شنا کنند. خیلی چیزهای دیگر وجود دارد که یک پدر می تواند به فرزندان خود بیاموزد. فرزندانتان به دنبال راهنمایی شما خواهند بود و برای جلب رضایت شما سخت تلاش خواهند کرد. دلگرم کننده و ثابت قدم باشید و به آنها فرصت های زیادی بدهید تا تحسین شما را به دست آورند.

8. شریک

شریک خوبی برای همسرتان بودن الگوی بسیار خوبی برای فرزندانتان است و چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود. آنها نه تنها می توانند مشاهده کنند که چگونه یک زن و مرد می توانند با هم برای ایجاد وحدت و هماهنگی در خانه کار کنند، بلکه از رشد در چنین محیطی سود خواهند برد. در خانههایی که پدر و مادر هر دو در تربیت فرزندان دخالتی ندارند، معمولاً تعادل به هم میخورد و کودکان مستعد احساس گناه، اضطراب و استرس میشوند که اغلب باعث سلامتی آنها میشود.

زن و مرد یکسان نیستند و هر کدام نقش خود را در تربیت فرزندان دارند. به همین دلیل است که اغلب برای والدین مجرد بسیار دشوار است که در نقش هر دو والدین قدم بگذارند. رویکردهایی که زن و مرد نسبت به فرزندپروری دارند کاملاً متفاوت است، اما وقتی با هم کار می کنند، می تواند برای فرزند شما چیز بسیار خوبی باشد. در حالی که ممکن است مادران با فرزندان خود محتاط تر باشند، پدران تمایل دارند که به فرزندان خود اجازه دهند و حتی آنها را تشویق کنند تا خطرات سالمی را که به رشد و تکامل آنها کمک می کند، انجام دهند. بنابراین از تعامل بیشتر با فرزندان خود ابایی نداشته باشید. نه تنها به آنها کمک میکنید رشد کنند و به بزرگسالانی متعادل تبدیل شوند، بلکه خاطراتی را با هم خلق خواهید کرد که شما و بچه ها در تمام طول زندگیتان در قلب خود نگه دارید.

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم سایت هیاهو  بلااشکال است.